Dialoog tussen een een klant en een starre accountant
Client belt zijn accountant omdat hij een termijn dubbel heeft overgemaakt:
Goedemorgen, u spreekt met Witsoks accountants, wat kan ik voor u doen?
Goedemorgen met Prinsen. Ik zou graag de administratie willen spreken.
Momentje alstublieft, ik verbind u door.
Ja, goedemorgen, met Prinsen. Ik heb de laatste twee termijnen van onze betalingsregeling per ongeluk in één keer overgemaakt. Hierdoor kan ik andere essentiële betalingen niet doen. Graag zou ik dan ook verzoeken dat u dit nakijkt en de laatste maandtermijn weer aan mij terugstort.
Even wachten alstublieft, dan kijk direct in het systeem. Wat is uw klantnummer ? Oké ik kan het niet zo zien, maar ik vraag of ze u binnen twee uur even terugbellen, is dat akkoord?
Heel graag, waarvoor dank en een fijne dag.
Er wordt teruggebeld
Goedemiddag met Witsoks accountants, mijn naam is van Heinde en Ver en ik heb even één en ander voor u uitgezocht en nagevraagd. Komt het gelegen dat ik u nu bel hierover?
Jazeker keurig netjes, maar heel graag zelfs, want ik zit erop te wachten.
Oké, goed dan, ik zie dat u 16 maanden keurig netjes en op tijd betaald heeft, klopt dat? Daarnaast zie ik, dat u vandaag inderdaad de laatste twee maanden of termijnen heeft betaald, waardoor de regeling nu volledig is nagekomen. Dat klopt ook toch?
Nou, deels. Dat van de 16 maanden klopt. En dat ik de laatste twee maanden vandaag in één keer betaald heb, klopt ook. Maar het is niet de bedoeling dat daarmee de regeling volledig is nagekomen, want we hebben 18 maanden afgesproken. En met deze betaling kan ik andere betalingen niet doen, waardoor ik in de problemen ga komen. Bovendien was dit ook niet de afspraak. De laatste termijn moet immers pas weer volgende maand betaald worden. Dus het verzoek is of de laatste termijn terug gestort kan worden, zodat ik hiermee weer andere betalingen kan verrichten.
Dat zal niet gaan, ik kan niet geld terugstorten van een betalingsregeling, die is nagekomen.
Maar meneer van Heinde en Ver, dan heb ik toch een probleem en ik zou eigenlijk dat geld pas volgende maand moeten betalen?
U zult mij dan een brief moeten sturen waarin u verzoekt om restitutie van de laatste termijn. U zult schriftelijk moeten verklaren daarbij dat u voornemens bent om de laatste termijn echt wel te betalen. En dat restitutie van deze termijn u op geen enkele wijze kwijt van het betalen van deze laatste termijn op een later tijdstip. Hierbij moet u data en bedragen zoveel mogelijk specificeren, alsmede verwijzen naar het kenmerk van deze betalingsregeling.
Meneer dit meent u toch niet echt hė, hoe lang gaat het dan nog ongeveer duren?
Nou meneer…uhhhh Prinsen, dat meen ik wel, en reken ergens volgende week.
Er valt even een stilte van verbazing
Nou moet u eens goed luisteren meneer van Heinde en Ver. Ik kom van een top 4 accountants kantoor omdat dat het daar te gek werd qua kosten. De reden om naar Witsoks te verhuizen was een advies van een relatie van mij. Ik vraag vooraf nog een prijsindicatie voor het opstellen van jaarrekeningen voor alle vier de vennootschappen. Dan krijg ik het antwoord dat het ongeveer € 17.000 zal kosten, maar blijkt het uiteindelijk op te lopen naar € 35.000. Vervolgens moet er met de fiscus overlegd worden en moet er volgens jullie specialisten een kort geding bij de belastingrechter aangespannen worden. Dan vraag ik u weer wat het ongeveer gaat kosten. Dit met het vorige debacle van de jaarrekeningen in het achterhoofd. “Nou, met € 7.000 à € 7.500 ben je er wel”, was het antwoord. Dus ik vraag of we dan niet weer een herhaling van hetzelfde probleem krijgen? “Nee absoluut niet, zoveel is zeker.” En dat wordt dus uiteindelijk toch meer dan € 14.000. Vervolgens wordt er nauwelijks aandacht aan de zaak besteed omdat de dienstdoende belastingadvocaat een ander dienstverband bij uw concurrent heeft aangenomen, zonder dit te melden aan mij en wordt de zaak glansrijk verloren. Overigens, in hoger beroep werd hij door uw conculega gewoon gewonnen en blijkt inderdaad dat ik volledig in mijn recht stond. Om alles toch nog netjes af te wikkelen, waarbij ik geen extra liquiditeitsdruk wilde ervaren door deze onduidelijke communicatie van uw zijde, ben ik akkoord gegaan met een betalingsregeling over een bedrag € 36.000. In een storm ga je niet nog een zeil erbij zetten, dat begrijpt elke schipper in zwaar weer. Maar jullie geven een paraplu als het droog is en als het begint te regenen, willen jullie hem weer terug, voor het dubbele bedrag ook nog. Deze regeling ben ik vervolgens 17 maanden lang keurig netjes nagekomen.En nou gaat u mij vertellen dat jullie bang zijn dat de laatste termijn niet gevangen gaat worden volgende maand, als je die nu naar mij terugstort, omdat ik die zelf per ongeluk twee keer betaald heb met telebankieren?
Wij begrijpen elkaar meneer Prinsen, want zo zal het gaan.
Ik denk dat wij elkaar nooit zullen begrijpen, meneer van Heinde en Ver.Ik wens u heel veel succes op dat veilige kantoor van u, waar u voor niemand direct aanspreekbaar en benaderbaar bent. U bent een echte held. Uw kinderen kunnen trots op u zijn met zo’n consequente veilige heilige vader. Ik hoop wel hierbij dat uw vrouw een spannende buurman heeft. Hoe dan ook succes ermee.
En vergeet de terugkoppeling niet aan mijn contactpersoon, uw oh zo betrouwbare integere collega en partner in de zaak, de heer Kelders. Niet vergeten hė? U bent niet voor niets als braafste jongetje van de klas hier terecht gekomen. Ik wens u ondanks alles toch gewoon een hele fijne dag, meneer van Heinde en Ver. En bij thuiskomst voelen hé of de bovenkant van de wasmachine warm voelt of het onderlaken kan ook wellicht? Want zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Ik weet een leuke slogan voor jullie: Voor €200 per uur leidt elk belletje vroeg of laat tot een relletje.
Meneer Prinsen, ik heb geen eens kinderen en ben ook niet getrouwd.
………………..
Herkenbaar?
Bij Boersma & Ring kennen en herkennen we deze situaties. Wij zijn ervaringsdeskundig.
Herkent u zich ook in deze situatie en wilt u daar juist goed uit komen? Neemt u dan eens vrijblijvend contact met ons op.